A Bakócz kápolna kegyképe, 1760 körül |
Apácamunkák (17-20. század). Válogatás a Keresztény Múzeum néprajzi vallásos gyűjteményéből.
Helyszín: Főszékesegyházi Kincstár, időszakos kiállítóterem
Nyitva tartás: hétfő kivételével 9 – 16 óra között
A kiállítást rendezte: Soós Sándor néprajzkutató-muzeológus
A tridenti zsinat megteremtette a barokk kori szentképtisztelet teológiai alapját. Így alakulhatott ki nyugaton egy olyan szentképtípus, amelyet a keleti egyház ikonjaihoz hasonló tisztelet övezett a templomokban és a családi otthonokban is. A falra akasztható, dekoratív, kolostorban készült apácamunkák közvetlen művészi előzményeit a 14. századi francia miniatúrafestészetben és az 1500 körüli németalföldi színezett fametszeteken (a Mária-képek körüli virágkeretek), valamint a 17. századi flamand, gyümölcs- és virágkoszorúba foglalt Madonna-ábrázolásokban kereshetjük. A virágkeretes díszítést a szentképkészítés úttörői, a németalföldi rézmetszők is szívesen alkalmazták. A pergamenre festett virágos díszítést gyakran kicsipkézték. A képek széleit díszítő dekoráció a 17-18. századi Magyarországon a passe-partout-t helyettesítő kézimunka-keretezés elterjedését is segítette. Az apácamunka elnevezés hazánkban a 17. században terjedt el. A zárdamunkák készítésekor az apácák a legváltozatosabb arany-, ezüst- és selyemszálakból virágokat és díszítő motívumokat készítettek. A sokszor drága- ill. féldrágakövekkel, gyöngyökkel, csiszol színes üvegekkel ékesített sodronydíszek közé gyakran szentek ereklyéit rejtették el, nevüket apró feliratos szalagon olvashatjuk . Az apácamunkák díszítései csak a külső keretezést hangsúlyozzák. A lényeg, a tisztelet tárgya a központban van elhelyezve, hiszen ereklyéket, miniatűr szentképeket, ereklyeutánzatokat vesznek körül.
Szt. Clemens ereklyetartója, apácamunka, 18. sz. |
A Budai Erzsébet apácák kórháza, kollázs, 1886. |
Soós Sándor
néprajzkutató-muzeológus